Autoriseret fysioterapeut og zoneterapeut

FORDØJELSESPROBLEMER

Desværre har rigtig mange mennesker problemer med fordøjelsen og lider regelmæssigt under symptomer som oppustethed, forstoppelse, diarré, mavesmerter og kvalme.

Fordøjelsessystemet arbejder døgnet rundt på at optage og omsætte vigtige næringsstoffer fra den mad, vi spiser, samt udskille og neutralisere affaldsstoffer.

En sund fordøjelse vil beskytte mod infektioner og imod allergi- og overfølsomhedsskabende stoffer, hvorfor vores sundhed, vitalitet og aktivitetsniveau er dybt afhængig af, at vi har en god fordøjelse.


Hvad går galt?

Det første bump på vejen mod en god fordøjelse er for mange danskere transittiden. Altså tiden fra du indtager et måltid og til resterne forlader kroppen igen. Denne transittid bør ikke være mere end 15 timer, men for mange tager det 24 timer eller længere.

Forestil dig, at du stiller din skraldepose fra køkkenet udenfor på en 30 grader varm sommerdag, og lader den stå i 1-2 dage. Bare tanken, vil få de fleste til at væmmes. Det er desværre sådan mange mennesker behandler deres tarm. Når maden opholder sig i tarmsystemet i et par dage ved omtrent 37 grader, er det ikke så sært at det lugter fælt, når vi endelig sender afføringen i toiletkummen. Normalt siger vi, at tarmens bakteriesamfund skal være mangfoldigt, men de bakterier og skadelige stoffer, der dannes af halvrådden dagsgammel mad er ikke ligefrem til nogen hjælp, da de ikke hjælper i optagelsen af næringsstoffer og nedbrydningen af affaldsstoffer. I stedet skal kroppen bruge flere ressourcer på at nedbryde disse, hvilket svækker vores immunforsvar og gør os modtagelig overfor udefrakommende sygdomme.

Det gælder altså om at mindske transittiden, hvilket vi gør ved at se nærmere på vores livsstil.

De mest almindelige årsager til fordøjelsesproblemer er forkert kost, antibiotika, fødevareintolerance og stress.


Genetisk er vores krop stadig i stenalderen, hvilket betyder, at kroppen ikke kan optage  mange af nutidens fødevarer og istedet lagrer det som fedt.  Kroppen har brug for friske og levende råvarer og tåler ikke forarbejdet mad med et hav af tilsætningsstoffer, sprøjtegifte, kunstgødning, vækstfremmere, penicillin  osv.

Størstedelen af  de forarbejdede  føde- og drikkevarer vi indtager idag er desuden meget syreholdige. Kroppens celler fungerer bedst i et neutralt eller let basisk miljø, og er der for surt, opstår der sygdom. 

Det er  madens indhold af mineraler, der er bestemmende for  syre-base værdierne. Meget svovl og fosfor i f.eks.  kød, fisk, æg,  ost og kornprodukter giver syreværdier, mens kalk, kalium,  natruíum, magnesium og mangan, som findes i frugter og grøntsager giver baseværdier.  Mindst en tredjedel  af kosten bør bestå af frugt og grøntsager for at bevare en basisk tilstand i kroppen - og gerne 2/3.


Som omtalt ovenfor, er vi nødt til at behandle vores fordøjelsessystem bedre og anderledes end  en skraldespand, som er taknemmelig for hvad som helst.

 

Mørkt kød som oksekød, lammekød og svinekød er meget svær at fordøje for mange mennesker og der kan opstå decideret forrådnelse i tarmen, det samme gælder for mælkeprodukter. Disse er derudover  yderst slimdannende og kan være med til at skabe betændelsestilstande i kroppen - både i tarmen men også i f.eks. mellemøret.  Desuden har undersøgelser vist at homogeniseret mælk skaber  væsentlig flere allergitilfælde.

Sukker er også en af danskernes mere kedelige fornøjelser.  Det forstyrrer  forholdet mellem de gode og dårlige bakterier i tarmen negativt og er yndlingsspise for svampe og parasitter.

Hermed ikke sagt, at man hverken må spise kød, mælk eller sukker. Man bør måske bare tage sin kost op til overvejelse, hvis  man udviser tegn på dårlig fordøjelse eller har andre  skavanker - både fysisk og psykisk.


Som Hippokrates sagde ca. 400 år før  vor tidsregning:

Lad din mad være din medicin og lad din medicin være din mad -

al sygdom kommer af mad og drikke.




Klassiske tegn på dårlig fordøjelse:

  • Mavemuskler, der er svære at træne op
  • Lændesmerter
  • Spændinger under skulderbladene
  • Væskeophobninger omkring rygsøjlen
  • Uren hud
  • Appelsinhud
  • Stofskifteproblemer
  • Influenzalignende symptomer



Symptomer fra fordøjelseskanalen:

  • Udspilet og oppustet mave
  • Trykken/smerter inde under ribben eller nedenfor
  • Mavekramper
  • Svien bag brystbenet, halsbrand, sure eller luftopstød
  • Kvalme
  • Dårlig ånde
  • Tynd mave
  • Hård mave
  • Hyppig eller udsættende afføring
  • Fornemmelse af forstoppelse eller dårlig tømning
  • Ildelugtende tarmluft eller afføring



Hvad er en god fordøjelse?

  • Afføring 1-3 gange dagligt
  • I alt ca. 30 cm afføring dagligt
  • Ikke svær eller for let at passere
  • Kompakt og flot form
  • Flot brunlig farve
  • Ikke fedtet
  • Ikke total ”flyder” eller total ”synker”
  • Ingen markant lugt
  • Følelse af elimination



Skab god fordøjelse

  • Tyg din mad grundigt
  • Undgå sukker og alkohol
  • Undgå mad du ikke tåler
  • Drik tilstrækkeligt med vand
  • Bevæg dig nok
  • Træn mavens muskler op
  • Stress ned
  • Sov nok
  • Spis tilskud af mælkesyrebakterier
  • Optimal fødevaresammensætning
  • Stop rygning




METTE FROSTHOLM / NØRREGADE 28B / 8700 HORSENS / TLF 29 84 52 32


© 2016 Mette Frostholm